środa, 25 marca 2020

DOBRE RADY OD SZKOLNEGO PEDAGOGA

"Za każdym dzieckiem, które wierzy w siebie,

stoi rodzic, który uwierzył w nie jako pierwszy"

Jak rozmawiać z dzieckiem o niepokojącej sytuacji związanej

z koronawirusem?

Każdy dzień przynosi nowe wydarzenia, a wiadomości, które do nas docierają uruchamiają dużo uczuć i emocji, dlatego :

PAMIĘTAJ !!!

  1. Przekazuj dziecku informacje zgodnie z prawdą, ale dostosuj swoje odpowiedzi do jego wieku .
  2. Mów głosem spokojnym, delikatnym, pozbawionym złych emocji.
  3. Każdą niepokojącą informację (w miarę możliwości) tłumaczmy dziecku, nie zostawiajmy go w niepewności i niewiedzy.
  4. Towarzysz dziecku i bądź gotowa/y, by je wesprzeć. Zapewnij mu poczucie bezpieczeństwa. (okazuj ciepło i czułość)

Więcej informacji możesz przeczytać na str. Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę


Możecie też zadzwonić i porozmawiać o swoich rodzicielskich niepokojach poprzez infolinie fundacji pod nr 800 100 100, kontakt online przez stronę https://800100100.pl/



Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?

Dom nie musi być szkołą, ale warto tak zorganizować przestrzeń i czas, by dzieci poczuły się bezpiecznie, by – w miarę możliwości – wykorzystały okres przymusowej izolacji na rozwój swojego potencjału.

  1. Plan jest ważny

-wspólnie ustalcie harmonogram dnia: ( w przybliżeniu godziny)
pobudka, posiłki, obowiązki domowe, odpoczynek, zabawy, no i – nauka (z podziałem na przedmioty).
- do Ciebie – Rodzicu – należy ostatnie słowo w tej kwestii, ale warto wziąć pod uwagę zdanie i potrzeby swojego dziecka, (też musi czuć się ważne :))
- warto powiesić plan w miejscu widocznym dla wszystkich członków rodziny,
-podstawą sukcesu jest konsekwentne przestrzeganie planu :)


2. Nauka, nie przeszkadzaj :)

-podczas czasu przeznaczonego na naukę, zadbaj o atmosferę skupienia w domu,
-zatroszcz się, by nie docierały odgłosy włączonego telewizora, radia czy rozmowy telefonicznej,
- nie zagaduj, nie rozpraszaj,
- pokaż, że naukę swojego dziecka traktujesz poważnie.


3. Miejsce nauki jest ważne :

-zadbaj, by na stoliku czy biurku znajdowały się tylko niezbędne do nauki przedmioty, bez rozpraszaczy w postaci ulubionych zabawek, smartfonu itp.
-dzieci z problemami z koncentracją uwagi powinny siedzieć z dala od okna,
-warto pamiętać, że należy wziąć pod uwagę potrzeby swojego dziecka,
- niektórzy będą potrzebowali stałego lub regularnego nadzoru postępów w realizacji zadań,
Ważne: by rodzeństwo w wieku szkolnym uczyło się w tym samym czasie,

4. Czas pracy, czas przerwy

- zajęcia typowo szkolne zaplanuj w pierwszej połowie dnia (większość dzieci poznawczo lepiej funkcjonuje w godzinach przedpołudniowych lub wczesno popołudniowych),
-każda rodzina może wprowadzić zmiany, które bardziej odpowiadają jej potrzebom
i rytmowi życia,
- warto jednak trzymać się planu, bo nauczenie się funkcjonowania bez dzwonków, to cenna życiowa umiejętność, której właśnie teraz uczniowie mają szansę się nauczyć jak nigdy wcześniej. :)
- zaleca się przerywanie nauki po około 30 minutach. Taka chwila wytchnienia powinna trwać 5-10 minut. W tym czasie mózg porządkuje sobie wszystkie przyswojone rzeczy, „oswaja się” z nimi. Musi to być coś zupełnie niezwiązanego z nauką, np. zaczerpnij świeżego powietrza, poćwicz, zjedz coś.

Strony internetowe  wspierające nauczanie w warunkach domowych polecane dla młodszych uczniów:

Jak wspierać dzieci i motywować je do systematycznego uczenia się ?

Każda nowa sytuacja wymaga oswojenia. Przeniesienie nauki ze szkoły do domu to nowe realia dla wszystkich zaangażowanych: i dzieci, i nauczycieli, i rodziców. Wszyscy muszą nauczyć się funkcjonowania w nowych okolicznościach, do których nikt nie miał czasu wcześniej się przygotować. Teraz podpowiadamy, jak motywować dzieci, by czas przymusowo spędzony w domu sprzyjał ich rozwojowi.

Pozwól dziecku współuczestniczyć w ustaleniu nowych reguł

1.Wykonywanie swoich obowiązków staje się łatwiejsze, gdy rozumie się ich sens i brało się udział w ustaleniu ich zakresu i sposobu realizacji.
2.Wyjaśnij dziecku obecny kryzys, w związku, z którym nie chodzi do szkoły, ale to nie jest całkiem wolne od szkolnych obowiązków.

Czasami mniej znaczy więcej

1.Jeśli masz wrażenie, że ilość przesyłanych przez nauczycieli materiałów, ćwiczeń, poleceń i prac do wykonania przerasta możliwości Twojego dziecka, poproś nauczyciela o dostosowanie ilości czy rodzaju materiału do jego potrzeb.
2.W sytuacji, w której nauczyciel wysłał wiele różnych materiałów do wyboru, sam dokonaj selekcji, by nadmierną liczbą zadań nie przytłoczyć dziecka.

Zrób listę sukcesów i dokonań dnia

1.Uzupełniaj ją wspólnie z dzieckiem codziennie wieczorem o to, czego nowego dziś udało się mu nauczyć, zrozumieć czy, o co poszerzyło swoje umiejętności. (Nie muszą to być wyłącznie szkolne dokonania).
2.Nagradzaj nie tylko wynik, ale też wysiłek i wkład pracy swojego dziecka.
3. Kładź nacisk na wytrwałość, a nie tylko efekty.
4. Chwal dziecko za najmniejsze nawet sukcesy, bo to pozwoli mu uwierzyć w siebie
i swoje możliwości, uśmiechaj się:))
5.Dostrzegaj sukcesy i starania dziecka.


Ustal domowe zasady ekranowe
BARDZO POLECAM :) DOMOWY KODEKS ODPOWIEDZIALNEGO KORZYSTANIA Z MEDIÓW. CYFROWYCH znajdziecie link: https://domowykodeks.pl/wp-content/uploads/2018/04/SCENARIUSZ_ROZMOWY.pdf

Nauka przez zabawę

Człowiek uczy się cały czas, a najlepiej wtedy, gdy dzieje się to mimochodem, np. przez zabawę. W tym celu warto wykorzystaj gry planszowe. Można sięgnąć do typowych gier czy quizów edukacyjnych.

Pomysły na rozwijające spędzenie czasu online i offline można znaleźć na stronach crazynauka.pl i juniorowo.pl oznaczone #nieferie.

Ruch jest potrzebny :)

O czym łatwo można zapomnieć, siedząc w domowej izolacji. Aktywność fizyczna nie tylko dba o zdrowie ciała (m.in. wzmacnia odporność), ale też i umysł (odstresowuje, poprawia nastrój, wzmacnia zdolności uczenia się). Jeżeli macie swój ogródek, podwórko- dopilnuj, aby dziecko spędziło trochę czasu na zabawach ruchowych. Jeżeli mieszkacie w bloku, można w miarę możliwości ćwiczyć przy otwartym oknie, balkonie.
Pamiętajmy o właściwym odżywianiu naszych dzieci, które wpływa na ich odporność!!!

CIĄG DALSZY NASTĄPI.......... :)
pedagog szkolny B.Dziregas


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz