niedziela, 20 listopada 2022

SP Wapno w stolicy.

Poznaj Polskę” ciąg dalszy - czyli SP Wapno w stolicy.

Warszawa w zasięgu marzeń. Uczniowie klasy 8a i b w małym towarzystwie klasy 7 i 5a 09 listopada udali się na podbój stolicy. Najpierw spotkanie na Placu Zamkowym z przewodnikiem i pierwsze informacje o przeszłości stolicy. Od tego miejsca zaczęliśmy zwiedzanie historycznego zespołu miasta z Traktem Królewskim. Nie zabrakło czasu na tradycyjne pamiątkowe zdjęcie pod czujnym okiem Króla Zygmunta III Wazy. Dalej udaliśmy się pod Bazylikę Archikatedralną p.w. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela. Stąd ruszyliśmy w kierunku Rynku Starego Miasta. Tu spotkaliśmy słynnego na Tik Toku kataryniarza i wysłuchaliśmy krótkiej opowieści. Teraz ulicami Warszawy pokierowaliśmy się w stronę XVI wiecznego muru obronnego Warszawy i Barbakanu. Dalej Nowowiejską i Freta do kamienicy, w której urodziła się Maria Curie Skłodowska. Z tego punktu udaliśmy się pod Pomnik Granic Getta Warszawskiego oraz Pomnik Powstania Warszawskiego. W dalszej drodze nie sposób było ominąć Pomnik Małego Powstańca, by udać się ponownie na Plac Zamkowy i dalej słuchać opowieści o bogatym Krakowskim Przedmieściu, które zaprowadziło nas pod Pałac Prezydencki – siedzibę prezydenta Polski. Tu mogliśmy zapoznać się z treścią pamiątkowych tablic w hołdzie ofiarom z kwietnia 2016 r. Zmęczeni pełni wrażeń udaliśmy się na plac Józefa Piłsudskiego, by uczestniczyć w zmianie warty pod Grobem Nieznanego Żołnierza. Tym miejscem zakończyliśmy historyczne zwiedzanie stolicy. Teraz udaliśmy się do Pałacu Kultury i Nauki, by z 30 piętra podziwiać piękną panoramę stolicy skapaną w promieniach zachodzącego Słońca. Był to ostatni punkt zwiedzania. Po regeneracji w hotelu AMICUS dalsza wieczorna wyprawa do krainy wiecznego szczęścia, jaką była historyczna Arkadia oraz pod czujnym okiem pań od biologii spacer w poszukiwaniu jesiennych biedroneczek. Na miejscu hotelowym jeszcze mała „imprezka” – urodziny Ani. Drugiego dnia po śniadaniu ruszyliśmy w kierunku zespołu zabytkowych cmentarzy wyznaniowych na Powązkach. Nekropolie na Powązkach są świadectwem tolerancji religijnej i wielokulturowości naszego społeczeństwa, a także miejscem pochówku wybitnych Polaków. Cmentarz wojskowy na Powązkach jest częścią pomnika historii ze względu na wartości historyczne i artystyczne, materialne i niematerialne. Bramą od ulicy Powązkowskiej wkroczyliśmy praktycznie wprost w Aleję Zasłużonych. Tu na Wojskowych Powązkach odnaleźliśmy kwaterę powstańców styczniowych, kwaterę obrońców Warszawy 1939 oraz pomnik Gloria Victis i kwatery zgrupowań bojowych walczących o Warszawę w 1944 r. Powązki Wojskowe to również miejsce wiecznego spoczynku artystów, naukowców, społeczników, lekarzy, przedsiębiorców i ludzi wielu innych profesji, którzy żyli i pracowali w Warszawie. Dalej powędrowaliśmy na Cmentarz Powstańców Warszawy - największą nekropolię powstania warszawskiego, które wybuchło 1 sierpnia 1944 r. i trwało do 2 października 1944 r. Tu chwilę zadumy spędziliśmy przy pomniku „Polegli – Niepokonani”  przedstawiającym konającego mężczyznę, który własnym ciałem zasłania wyrwę w barykadzie. Całość symbolizuje pełną poświęcenia walkę obronną ludności Warszawy. Następnym historycznym i pełnym zadumy miejscem był autentyczny fragment muru Getta Warszawskiego. Na sam koniec naszego pobytu w stolicy odwiedziliśmy barokową perełkę Warszawy, czyli Pałac w Wilanowie. Cała wycieczka była drugim wyjazdem w ramach programu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Poznaj Polskę”. Przed nami jeszcze 3 wyjazd do Gdańska. Nad grupą czuwali: Ilona Godawa, Sylwia Modzelewska, Dorota Rakowicz i Ewa Ryska.