niedziela, 27 listopada 2022

"Poznaj Polskę" - Sopot i Gdańsk

Poznaj Polskę” – Sopot i Gdańsk

W dniach 24-25 listopada odbyła się trzecia i już ostatnia wycieczka w tym roku w ramach projektu „Poznaj Polskę”. Tym razem uczniowie z klas 5a i 5b w towarzystwie kolegów i koleżanek z kl. 4 i 6 wybrali się na Pomorze. W wycieczce uczestniczyło 41 uczniów.

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od spaceru brzegiem morza w Sopocie oraz po największym molo nad Morzem Bałtyckim, które ma ok. pół kilometra długości. Po spacerze i zakupie pamiątek udaliśmy się „Monciakiem” czyli słynną Ulicą Bohaterów Monte Cassino w kierunku „Krzywego Domku” – jednej z największej atrakcji Sopotu. Około południa pojechaliśmy do Gdańska. Pierwszego dnia w Gdańsku zwiedzaliśmy Śródmieście. Byliśmy na Wyspie Spichrzów, gdzie poznaliśmy nieoczywiste nazwy spichlerzy i niesamowitą historię dawnej dzielnicy magazynów portowych. Z wyspy podziwialiśmy imponujące Długie Pobrzeże, którego wyjątkową dekorację stanowią bramy wodne oraz Żuraw. Żuraw to wybudowany w XV wieku drewniany dźwig portowy, unikatowy zabytek techniki. Spacerując ul. Mariacką mieliśmy okazję poczuć ducha dawnego Gdańska. Spacer umiliła nam podniebna muzyka miasta, wygrywana z wieży gdańskiego ratusza. Byliśmy także w Kościele Mariackim, w jednym z największych kościołów z cegły na świecie. W Kościele Mariackim podziwialiśmy m.in. największy na świecie drewniany zegar astronomiczny, który powstał w latach 1464-1470. Po spacerze zakończonym przy Fontannie Neptuna udaliśmy się na obiad, a następnie na Jarmark Bożonarodzeniowy. Podczas Jarmarku poczuliśmy atmosferę zbliżających się Świąt.

Drugiego dnia wstaliśmy wcześnie rano by zjeść śniadanie, spakować walizki i już o godz. 9.00 wyruszyć w dalsze poznawanie historii Gdańska. Tego dnia naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od Stoczni Gdańskiej, miejsca niezwykle ważnego dla historii naszego kraju. Zobaczyliśmy Pomnik Poległych Stoczniowców, Bramę nr 2, wjechaliśmy windą na taras widokowy w Europejskim Centrum Solidarności.

Następnie „Czarną Perłą” – turystycznym statkiem pirackim popłynęliśmy z Gdańska na Westerplatte. Podczas spaceru po historycznym polu bitwy zobaczyliśmy zrujnowane koszary, Cmentarzyk Poległych Obrońców oraz Pomnik Obrońców Wybrzeża. Przeszliśmy się także nadmorskim bulwarem, by pożegnać się z morzem. Następnie udaliśmy się na obiad i krótki spacer Traktem Królewskim w kierunku Jarmarku Świątecznego, zatrzymując się m.in. przy Zielonej Bramie, Fontannie Neptuna i Dworze Artusa, Domu Uphagena, Złotej Bramie. Nasz popołudniowy spacer odbywał się przy blasku świątecznych iluminacji.

Z niesamowitą historią Gdańska zapoznali nas wspaniali przewodnicy Pani Hania i Jacek Adamus.

Opiekę nad uczniami sprawowali: Iwona Napierała, Magdalena Maroszek, Marlena Kubisz i Maciej Ryska.

Wycieczkę w ramach projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę” zorganizowała p. Ewa Ryska.