Za nami trzy dni oficjalnych zdalnych zajęć w naszej szkole. Chociaż samo nauczanie odbywało się już wcześniej. Wielu z Was, zarówno rodziców, jak i uczniów (a także nauczycieli) radzi sobie z tym nowym, niespodziewanym wyzwaniem, na które nie byliśmy przygotowani. Są na pewno jednak również osoby zagubione w tym wirtualnym nauczaniu. Proszę jednak pamiętać, że ... skoro czytacie ten tekst, to ... znaczy, że macie dostęp do Internetu. Skoro macie dostęp do Internetu, to możecie się zwrócić o pomoc.
Od poniedziałku (dla wszystkich "podstawowych" klas, tj. oprócz klas PP) zacznie się wyświetlać w dzienniku elektronicznym nowy plan lekcji. DE (dziennik elektroniczny) pozostaje dla nas podstawowym narzędziem w kontakcie: rodzice-uczniowie-nauczyciele. Nasze (nauczycieli) informacje pojawiały się publikowane w dziale "Prace domowe"
Uczulamy wszystkich, że ponieważ wpisów było dużo a różne szkoły miały różne propozycje do Heliona (właściciela DE), rozwiązano to w sposób kompromisowy, na pierwszej stronie wyświetla się 10 wpisów, dopiero kliknięcie prowadzi do reszty.
Część nauczycieli postawiła na kontakt mailowy lub nawet SMS-owy, część rodziców i uczniów korzysta z grup na mediach społecznościowych. Każdy sposób, jeśli działa jest ... dobry. Wszystkie te rozwiązania są jednak niedoskonałe w przypadku nauczania zdalnego z prawdziwego zdarzenia. Nasza szkoła idzie w kierunku narzędzi oferowanych przez GOOGLE. Już zapewne większość słyszała o Classroom. Aby dołączyć do Classrom potrzebny jest kod (od nauczyciela), ale jeszcze ważniejsze jest posiadanie konta Google, czyli adresu e-mail typu: "jacek_placek@gmail.com"
Nawet, aby móc edytować dokumenty w "LZ", które są udostępniane dla wszystkich tj. każdy (kto zna link) może zobaczyć - co tam jest pisane (czasami nawet na żywo) TRZEBA mieć adres ...@gmail.com Zdajemy sobie sprawę, że można mieć zastrzeżenia do tych rozwiązań np. przepisy dotyczące wieku. Jednak w przypadku młodszych uczniów, to nie chodzi o to, by uczniom zakładać konta, to właśnie rodzice mają sobie założyć takie konta.
Przypominamy przy okazji, że większość posiadaczy smartfonów już ma takie konta (warto sprawdzić!). Zaletą rozwiązań Google, jest możliwość pracy zarówno na komputerze jak i na tablecie oraz nawet na telefonie. Przy czym w tych dwóch ostatnich przypadkach wymagane będzie dodatkowe zainstalowanie aplikacji: Classroom, Dokumenty, i ewentualnie jeszcze później kilku (jak już się rozkręcimy). Bardzo łatwo stworzyć wirtualne zeszyty (WZ), które są dużo lepsze od zwykłych, papierowych i w dodatku ... za darmo.
Przypominamy przy okazji, że większość posiadaczy smartfonów już ma takie konta (warto sprawdzić!). Zaletą rozwiązań Google, jest możliwość pracy zarówno na komputerze jak i na tablecie oraz nawet na telefonie. Przy czym w tych dwóch ostatnich przypadkach wymagane będzie dodatkowe zainstalowanie aplikacji: Classroom, Dokumenty, i ewentualnie jeszcze później kilku (jak już się rozkręcimy). Bardzo łatwo stworzyć wirtualne zeszyty (WZ), które są dużo lepsze od zwykłych, papierowych i w dodatku ... za darmo.
Pewnie są osoby, które oczekiwały wideokonferencji. Nie jest wykluczone, że dojdzie i do takich czasów. Jednak chwilowo nie jest to potrzebne, nie jest wymagane a do tego jest wymagające sprzętowo i kontrowersyjne ze względu, chociażby na ochronę danych osobowych.
Od poniedziałku ruszają próbne egzaminy ósmoklasistów (w wersji online). Zachęcamy do sprawdzenia swojej wiedzy. Uczniowie dostali informacje.
Od poniedziałku będziemy znów próbowali budować i doskonalić nasz system zdalnego nauczania. Czekamy również na informacje od rodziców i uczniów. Można je wyrazić, chociażby komentując ten wpis. Przy czym przypominamy, że obowiązuje Netykieta.
JH
Pozwolę sobie wkleić treść dyskusji z uczniem.
OdpowiedzUsuń_
U: Proszę Pana czemu nie mamy lekcji przez kamerkę?
_
Ja: Bo wszyscy śpią jeszcze, .. gdy się lekcja zaczyna, ... a jak już wstaną, nie wiadomo, ... która godzina byłaby dobra, ...bo każdy ma swoją propozycję ... skąd wiesz, że takich lekcji nie będzie? Na początek trzeba ogarnąć sytuację i doprowadzić, żeby wszyscy byli na "porównywalnym poziomie" technologicznym ... przy kamerkach dochodzi jeszcze kilka innych zagadnień np. nie każdy ma taką jak Ty odwagę, istnieją uczniowie, którzy chętnie by zgrali obraz z transmisji, przerobili i puścili dalej ... a gdzie ochrona danych osobowych? ... cieszę się, że jesteś tak "do przodu", ale muszę ... studzić emocje :) ... proszę bardzo - nagraj zadane przemówienie z j.polskiego kamerką i wstaw na YT (zamiast pisać) ... ustaw transmisję na żywo i daj link, aby wszyscy oglądali a później zostaw do odtworzenia :) wszyscy czekamy z niecierpliwością :) ... wszyscy najlepiej ustawmy streamy! ...
Podpowiadam, że nic nie stoi na przeszkodzie komunikacji video lub głosowej ucznia z nauczycielem. Wystarczy porozumieć się w tej sprawie i ustalić tryb takiego połączenia.
OdpowiedzUsuń