niedziela, 29 września 2024

Program „Podróże z klasą”. Zakopane 23-27 września 2024 r.

I dzień: 23.09.2024 r.

Wyruszamy o 4:00 z Wapna. Po przyjeździe do Zakopanego zwiedziliśmy Centrum Edukacji Przyrodniczej przy ul. Chałubińskiego 42 a.   Zobaczyliśmy największą w Polsce makietę Tatr. Zwiedzając dalej oglądaliśmy bardzo realistyczne dioramy, czyli trójwymiarowe makiety przedstawiające łąkę, jaskinie i las oraz wpływ człowieka na tatrzańskie ekosystemy. Uzupełnieniem ekspozycji był filmy przyrodnicze, które ukazały tatrzańską przyrodę z perspektywy ich dzikich mieszkańców. Nie były to jednak zwykłe projekcje. Jedna z sal kinowych, w której użyta została technologia 3D, zapewniła dodatkowe wrażenia – podmuchy „wiatru” czy gwałtowne ruchy fotela.  W tym czasie dwójka opiekunów biegnie szybko po bilety na Kasprowy Wierch na dzień następny. Po obiedzie i zakwaterowaniu wyruszyliśmy na mały spacer po Zakopanem.

II dzień: 24.092024 r.

Po wczesnym śniadaniu wyruszamy do Kuźnic by wjechać na Kasprowy Wierch. Nic nie wskazywało, że pogoda pokrzyżuje plany. Słońce w pełni przyświeca jednak okazuje się, że ze względu na silny wiatr do 110 km/h w szczytowych partiach gór kolejka jest nieczynna. Szybka zmiana planów, udajemy się  do Doliny Kościeliskiej i zwiedzamy Tatrzańskie Archiwum Planety Ziemia Kościelisko – Kiry. Tatrzańskie Archiwum Planety Ziemia to miejsce unikalne tak pod względem architektonicznym jak i ekspozycyjnym. Dzięki TAPZ zaczynamy rozumieć Tatry, dzięki nim świat, a dzięki temu - samych siebie. To daje nam wszystkim możliwość zdobycia czegoś bezcennego. Zdobycia w świecie informacji i wiedzy o nas i naszym powstaniu. Idąc doliną wchodzimy po łańcuchach do jaskini z oknem Pawlikowskiego. Po zejściu odwiedzamy Wąwóz Kraków i tu sprawdzamy dalej swoje siły wspinając się po drabinie i łańcuchach a następnie pokonujemy ciemną jaskinię. Zmęczeni wracamy do hotelu na obiad.

III dzień: 25.09. 2024 r.

Tego dnia poznajemy styl zakopiański i zwiedzamy Filię Muzeum Tatrzańskiego - Willę Koliba. Muzeum Stylu Zakopiańskiego. Willa Koliba – to pierwszy dom w stylu zakopiańskim wybudowany według projektu Stanisława Witkiewicza – położona przy ulicy Kościeliskiej, najstarszej ulicy Zakopanego, gdzie, co krok spotykamy zabytkowe domy i zagrody góralskie. To otoczenie łatwiej pozwala zrozumieć ideę Stanisława Witkiewicza. W pięciu pokojach najstarszej części urządzono, zgodnie z ich pierwotnymi funkcjami, jadalnię, salon i sypialnię na parterze oraz pokój Gnatowskiego i pokój służącego na piętrze. Zwiedzamy Cmentarz na Pęksowym Brzyzku nazywanym Starym Cmentarzem. Ta wyjątkowa nekropolia jest jedną z najsłynniejszych w naszym kraju i o każdej porze roku przyciąga turystów. Teraz przyszedł czas na chwilę zakupów na dolnych Krupówkach, by następnie wjechać na Gubałówkę i tam spojrzeć na panoramę Tatr. Odkrywając dalej historię Zakopanego odwiedzamy Pomnik Józefa Kurasia poświęcony Józefowi Kurasiowi (pseud. „Ogień”) i jego podkomendnym. Kuraś był żołnierzem Wojska Polskiego, Armii Krajowej i Polskiego Państwa Podziemnego, oficerem Batalionów Chłopskich, ale też przez krótki czas szefem Powiatowego Urzędu Bezpieczeństwa i organizatorem Milicji Obywatelskiej. Zapisał się w zbiorowej pamięci, jako partyzant walczący na Podhalu, najpierw z niemieckim okupantem, a następnie komunistami.

IV Dzień: 26.09. 2024 r.

Pogoda nie wróży nic dobrego jednak podejmujemy próbę dotarcia nad Morskie Oko. Jedziemy autokarem w kierunku Łysej Polany. Wiatr wieje już bardzo mocno nawet w niskich partiach gór. Chwilami nie można dać kroku. Dochodzimy do Wodogrzmotów Mickiewicza. Przewodnik dostaje informację o zamknięciu szlaku na Morskie Oko. TPN przestaje sprzedawać bilety z uwagi na halny i niebezpieczeństwo łamania się drzew. Z uwagi na nasze bezpieczeństwo podejmujemy decyzję o zawróceniu. Wracamy do Zakopanego i zwiedzamy zaskakującą i trochę szokującą Galerię Władysława Hasiora. Filię Muzeum Tatrzańskiego.  Galeria ta jest autorską wystawą prac artysty, w której znalazły swoje miejsce sławne sztandary, kompozycje przestrzenne, rzeźby, których tworzywem są różnorakie materiały, zwyczajne przedmioty, często rupiecie, które w rękach artysty nabierają nowych znaczeń. Opatrzone metaforycznymi, dowcipnymi, przekornymi tytułami skłaniają do zastanowienia nad światem współczesnym i sztuką. Przechodzimy na Rówień Krupową gdzie podziwiamy panoramę Tatr z Giewontem w tle a następnie udajemy się na najsłynniejszą ulicę Zakopanego, która tętni życiem o każdej porze dnia.  Po tych wrażeniach spacerujemy jeszcze do Muzeum Kornela Makuszyńskiego. Jest to drugie w Zakopanem muzeum biograficzno-literackie po Kasprowiczowskiej Harendzie. To, co znajduje się w nim, jest częścią dorobku pisarza – kolekcjonera dzieł sztuki i przyjaciela wielu wybitnych artystów. Muzeum powstało w roku 1966 ze zbiorów ofiarowanych społeczeństwu przez Janinę Gluzińską-Makuszyńską (1896–1972) wdowę po pisarzu.

V Dzień: 27.09.2024 r.

Po śniadaniu i wykwaterowaniu udajemy się na zwiedzanie Gmachu Głównego Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego. Tysiąc czterysta eksponatów, w tym między innymi haftowane gorsety góralskie i barwne spódnice, łyżniki i formy na ser, dudy i gęśle podhalańskie, drewniany model willi pod Jedlami, granity, wapienie i kwarce, świstak, niedźwiedź i kozica, które podziwialiśmy w gablotach gmachu głównym – głównej siedzibie Muzeum Tatrzańskiego. Wszystko to przybliżyło nam historię, kulturę i przyrodę Zakopanego. Teraz czas na Krupówkach na ostatnie zakupy oscypków i pamiątek. Jeszcze przemarsz pod skocznię narciarską Wielka Krokiew i wjazd wyciągiem krzesełkowym na jej szczyt, by tam podziwiać przepiękną panoramę miasta i gór. Skocznia była ostatnim punktem nasze pełnej niezapomnianych wrażeń wycieczki z programu MEN „Podróże z Klasą”. Do Wapna wracamy zgodnie z założeniem o godzinie 23:00.
Organizator dziękuje za sprawowanie opieki nad uczestnikami wycieczki: p. Justynie Korbal, p. Iwonie Napierale, p. Arlecie Wlizło, p. Maciejowi Rysce.

Ewa Ryska

Foto MR
Foto ER

Filmiki:

PS

Przygotowanie wniosku do programu „Podróże z klasą”, planowanie i organizacja wyjazdu, kierownik wycieczki – p. Ewa Ryska