piątek, 28 kwietnia 2023

Wycieczka do Warszawy dn. 24-26 kwiecień 2023

Wczesnym, poniedziałkowym rankiem z zachmurzonego i deszczowego Wapna uczniowie klas 4, 5, 6 i 7 wraz z opiekunami panią: Sylwią Piechowiak, Kingą Modzelewską-Łasut, Magdaleną Maroszek oraz Anną Markiewicz udali się w stronę Warszawy. Na szczęście stolica przywitała nas słońcem i piękną, wręcz upalną pogodą. Był to idealny czas na spacer po mieście. Zwiedzanie z przewodnikiem zaczęliśmy od imponującego, klasycystycznego zespołu pałacowo-ogrodowego tj. Łazienek Królewskich założonych w XVIII wieku przez ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego, gdzie mieściła się jego letnia rezydencja. Spacerując alejkami parku podziwialiśmy: Pałac na Wodzie, Teatr na Wyspie, pomnik Fryderyka Chopina, Belweder oraz Starą Oranżerię. Mogliśmy również wysłuchać utworu Fryderyka Chopina i odpocząć na jednej z multimedialnych Ławeczek Chopinowskich.

Następnie udaliśmy w kierunku Starego Miasta, które w 1980 roku zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO, co ciekawe nie ze względu na wartość zabytkową, lecz jako przykład jedynego na tej liście, niemal całkowicie odrestaurowanego najstarszego fragmentu miasta, zburzonego przez Niemców po powstaniu warszawskim w 1944 roku. Tam zobaczyliśmy Plac Zamkowy z Zamkiem Królewskim oraz 22 metrową Kolumnę Króla Zygmunta III Wazy, który przeniósł stolicę Polski z Krakowa do Warszawy. Widzieliśmy także: katedrę, Rynek Starego Miasta z Syrenką Warszawską, mury obronne, barbakan, pomnik Małego Powstańca, Krakowskie Przedmieście, Pałac Prezydencki, Uniwersytet Warszawski, kościół św. Krzyża z sercem Fryderyka Chopina, plac Piłsudskiego z Grobem Nieznanego Żołnierza, Park Saski, pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej z 2010 roku. Przed obiadem wspięliśmy się jeszcze na poszycie Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, na której dachu zaaranżowane są ogrody, alejki, pergole, tajemnicze przejścia, mostki itp. Stamtąd  podziwialiśmy nadwiślańskie bulwary, ruch wodny na Wiśle oraz w oddali stadion i wieżowce w Śródmieściu.

Podczas drugiego dnia naszego pobytu w stolicy, cały czas padał deszcz. Na szczęscie w tym dniu zaplanowane mieliśmy atrakcje w wewnątrz budynków. Pierwszą z nich był Stadion Narodowy. Ta niesamowicie ogromna budowla zachwyciła nas swoim wnętrzem. Posiedzieliśmy przez chwilę na tarasie widokowym, zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia i udaliśmy się na zwiedzanie obiektu z przewodnikiem, który, w niezwykle ciekawy sposób opowiedział nam o wielofunkcyjnym przeznaczeniu stadionu, niekoniecznie o charakterze sportowym oraz zaprowadził nas na trybuny, do garażu, do piłkarskich szatni wraz z łazienkami, salami rehabilitacyjnymi, do strefy dziennikarskiej i stanowisk komentatorów oraz nieomal na płytę boiska, na której leżała już pielęgnowana specjalnie na majowy mecz murawa.
Kolejne kilka godzin spędziliśmy w największym w Polsce Centrum Nauki Kopernik., gdzie za pomocą licznych, interaktywnych wystaw i samodzielnych doświadczeń przenieśliśmy się w niezwykłą podróż w najskrytsze zakątki nauki, poznawania świata i praw nim rządzących jednocześnie poznając, ucząc się i bawiąc.

Pod koniec dnia w związku z niekorzystną aurą zamiast przejazdu na Stare Powązki, udaliśmy się na zakupy i zwiedzanie Złotych Tarasów - jednego z największych i najpopularniejszych centrów handlowych w Warszawie.

Ostatni, trzeci dzień rozpoczęliśmy od Śródmieścia, gdzie przy placu Defilad mieści się budzący dziś kontrowersje, relikt przeszłości z lat 50-tych ubiegłego wieku -„dar narodu radzieckiego dla narodu polskiego”- Pałac Kultury i Nauki. Bardzo szybkimi windami, w zaledwie 20 sekund wjechaliśmy na taras widokowy mieszczący się na XXX piętrze budynku. Z wysokości 114 metrów rozpościerał się niepowtarzalny widok na Warszawę, a że tego dnia widoczność była dobra, dzięki lupom mogliśmy podziwiać rozległą na cztery strony świata panoramę miasta.

Kończąc swoją przygodę w Warszawie nie omieszkaliśmy skorzystać ze środka transportu, który oferuje tylko stolica, a mianowicie metra, którym udaliśmy się do Wilanowa. Na miejscu spacerując po pięknie utrzymanych pałacowych ogrodach, podziwialiśmy bogato zdobioną barokową rezydencję Króla Jana III Sobieskiego i Królowej Marysieńki. Po wizycie w Wilanowie udaliśmy się w drogę powrotną do Wapna. Szczęśliwie, pełni wrażeń, bogadsi o nowe doświadczenia i zdobytą wiedzę przybyliśmy na miejsce o godz. 19.30.