czwartek, 4 kwietnia 2013
Sejmik w Gołańczy
Uczennice: Marta Karaśkiewicz, Emilia Baczyńska i Daria Rychert, pod opieką p. Moniki Stachowiak reprezentowały naszą szkołę na Sejmiku w Gołańczy.
-
Tekst naszego wystąpienia:
Gołańcz, 03.04.2013r.
VII Powiatowy Sejmik Gimnazjalnych Samorządów Uczniowskich
Witam serdecznie wszystkich tu zgromadzonych. Jesteśmy przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum w Wapnie.
Ekorozwój to prowadzenie działalności gospodarczej w harmonii z przyrodą tak, aby nie spowodować
w przyrodzie nieodwracalnych zmian lub jako gospodarowanie dopuszczalne ekologicznie, pożądane społecznie
i uzasadnione ekonomicznie.
Termin ten oznacza rozwój, który zaspokaja teraźniejsze potrzeby bez poświęcania zdolności przyszłych pokoleń do zaspokojenia ich potrzeb. Pojęcie to, interpretuje się jako rozwój zrównoważony, trwały i samopodtrzymujacy się, przy czym zrównoważoność rozumie się jako utrzymywanie właściwych proporcji pomiędzy potrzebami rozwojowymi a potrzebą ochrony środowiska i jego zasobów. Samopodtrzymywanie się rozwoju oznacza stwarzanie rezerw i bodźców do dalszego rozwoju. Żaden z elementów rozwoju w trakcie procesu rozwoju nie powinien ulec zmniejszeniu.
Ekorozwój w naszej szkole dzielimy na trzy główne obszary traktowane priorytetowo:
I. Zdrowy styl życia. W tym zakresie przeprowadzono:
1) Lekcje biologii
Przykładową taką lekcja o której warto wspomnieć jest „Właściwe odżywianie”. Cele tej lekcji to uświadomienie jakie skutki przynosi niewłaściwe odżywianie oraz choroby cywilizacyjne takie jak bulimia czy anoreksja. Uczniowie na lekcji oglądali film poświęcony otyłości
i anoreksji. Wykazali się postawą dojrzałego nastolatka. Lekcja cieszyła się dużym zainteresowaniem uczniów.
2) Program edukacyjny „Żyj smacznie i zdrowo”
Program „Żyj smacznie i zdrowo” jest akcją edukacyjną marki WINIARY prowadzoną we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności w polskich gimnazjach. Do tej pory odbyły się dwie edycje projektu, obie pod wcześniejszą nazwą „Jedz smacznie i zdrowo”.
W związku z poszerzeniem zakresu projektu o informacje z dziedziny ekologii organizatorzy podjęli decyzję o zmianie nazwy na „Żyj smacznie i zdrowo” w III odsłonie akcji. Misją programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” jest nauka młodzieży zasad prawidłowego
i zdrowego odżywiania oraz zachęcenie do wspólnego spożywania posiłków i podejmowania pierwszych samodzielnych prób gotowania. W ramach projektu promuje się wśród gimnazjalistów postawę proekologiczną, a także ideę niemarnowania żywności.
3) Międzyszkolny konkurs recytatorski klas I – III Szkoły Podstawowej „Dwa słówka na temat zdrówka”
Co roku w naszym zespole szkół organizowany jest taki konkurs. Okoliczne szkoły przyjeżdżają ze swoimi przedstawicielami i zmagają się recytatorsko. Wszystko oczywiście jest w temacie zdrowia. Tym zmaganiom towarzyszą artystyczne występy o zdrowiu.
II. Gospodarka odpadami. W tym zakresie przeprowadzono systematyczną segregacje odpadów na terenie szkoły wraz z zagospodarowaniem odpadów organicznych np.:
4) Coroczna akcja zbiórki makulatury
Każdy uczeń naszego gimnazjum może brać udział w tej zbiórce – oczywiście uczniowie którzy przyniosą największą ilość zostają wyróżnieni i otrzymują dyplomy upominki od naszego Samorządu Uczniowskiego. W tym roku tak wypadliśmy:
Wspólnie zebraliśmy 1118 kg makulatury.
Wyróżnieni uczniowie:
I miejsce Kurz Bogumił - 474 kg
II miejsce Szalaty Mikołaj - 345 kg
III miejsce Adamska Adrianna - 69 kg
5) „Zakręcona Akcja”
Nasz Samorząd organizuje również zbiórkę plastikowych nakrętek pod hasłem „Zakręcona Akcja”. W tej akcji może brać udział każdy uczeń naszego zespołu. Tą akcję przerodziliśmy też w konkurs – uczniowie którzy chcą brać w nim udział muszą przeliczać przyniesione nakrętki,
a pozostali ci pozakonkursowi przynoszą nakrętki i wrzucają do wielkiej beczki stojącej na holu szkoły.
Do tej pory (w tym roku szkolnym ) wspólnie zebraliśmy ok 377 kg nakrętek.
A w konkursie zostało przeliczonych 72220 sztuk
6) „Zapuszkowani”
Też kolejny rok w naszej szkole trwa akcja „Zapuszkowani”, która polega na zbieraniu aluminiowych puszek do puszkojadków którzy stoją na korytarzu szkolnym. Nie możemy jeszcze podać wyników, bo nie zostały jeszcze podliczone musimy czekać do końca roku szkolnego.
7) „Zbiórka baterii”
W tym roku szkolnym, w sumie od drugiego półrocza, ogłosiliśmy kolejną akcję „Zbiórkę baterii”. Jest to konkurs grupowy dla klas – ostatecznie wygra ta klasa która przyniesie najwięcej nakrętek. W zbiórce biorą udział wszystkie klasy naszego zespołu. Wyników na razie nie można podać, ponieważ akcja jest za młoda, ale wiemy, że na tą chwile prowadzi klasa I a gimnazjum.
III. Ochrona bioróżnorodności. W tym zakresie przeprowadzono:
8) Coroczna akcja „Sprzątanie Świata”
Corocznie bierzemy udział w tej akcji. Otrzymujemy worki i rękawiczki i każda klasa ze swoim wychowawcom wyrusza w wyznaczony przez Panią Ilonę (nauczycielkę biologii) teren i tak sprzątamy nasze Wapno. A musimy powiedzieć, że co roku znajdujemy dużo śmieci…
9) Lekcja techniki
W czasie zajęć technicznych gimnazjaliści z klas II i III realizują tematy poświęcone ekologii oraz recyklingowi. Program obejmuje cykl kilku lekcji na temat segregowania, przetwarzania
i wykorzystywania odpadów. W ramach tych zajęć uczniowie wykonywali w tym roku „mini-karmik dla ptaków” z pustych kartonów po mleku oklejanych gałązkami. W ten sposób można ponownie wykorzystać puste opakowanie.
10) Lekcje plastyki
Klasy drugie gimnazjalne wykonywały na zajęciach plastycznych rzeźby przedstawiające dowolną postać ludzką z materiałów gotowych, przeznaczonych do recyklingu. Lekcja praktyczna poprzedzona została teorią z zakresu historii rzeźby na przestrzeni wieków.
IV. To tak w telegraficznym skrócie jak działa ekorozwój w naszej szkole.
Musimy też wspomnieć, że:
My uczniowie Gimnazjum w Wapnie wraz z uczniami Szkoły Podstawowej, z dyrekcja,
z nauczycielami i pracownikami naszej szkoły dbamy o naszą planetę segregując śmieci.
Staramy się to robić i w szkole i poza szkołą i zarażamy tym innych mieszkańców naszej Gminy J
Serdecznie dziękujemy za uwagę:
Marta Karaśkiewicz, Daria Rychert i Jakub Skibiński
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz